DEVAM: 99. Kadın Gusl
Ederken Örülü Saçlarını Çözmeli Mi?
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ عَمْرِو
بْنِ السَّرْحِ
حَدَّثَنَا
ابْنُ
نَافِعٍ
يَعْنِي
الصَّائِغَ
عَنْ
أُسَامَةَ
عَنْ الْمَقْبُرِيِّ
عَنْ أُمِّ
سَلَمَةَ
أَنَّ
امْرَأَةً
جَاءَتْ
إِلَى أُمِّ
سَلَمَةَ
بِهَذَا
الْحَدِيثِ
قَالَتْ
فَسَأَلْتُ
لَهَا
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِمَعْنَاهُ
قَالَ فِيهِ
وَاغْمِزِي
قُرُونَكِ
عِنْدَ كُلِّ
حَفْنَةٍ
Usame, Makburi'den Ümmü
Seleme: (r.anha)'nın şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Bir kadın bana
geldi (Usame burada evvelki hadisi nakleder.) O kadın için Nebi (sallallahu
aleyhi ve sellem)'e (bundan evvelki hadisde zikredilen meseleyi) sordum.
(Usame, önceki rivayete ilave olarak) Resululİah (sallallahu aleyhi ve sellem):
"(Guslederken) her su döküşünde saçının örgülerini sık"
buyurdu." dedi.
AÇIKLAMA: Mussanif'in bu hadisi bu ifadelerle
getirmesinin sebebi, bundan evvelki hadiste yer alan Züheyr ve İbn Şerh
rivayetlerinin te'lif yönüne işarettir. Çünkü Züheyr'in rivayetine göre,
Resululİah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e soruyu soran Ümmü Seleme (r. anha)
İbn Serh'in rivayetine göre müslümanlardan başka bir kadındır. Bu rivayetleri
birleştirirsek, bir kadın Ümmü Seleme'ye gelerek saçları örülü olan bir kadının
yıkanırken, örgülerini çözüp çözmeyeceği meselesini Resulullah'tan sormasını
istemiş, o da onun için soru-vermiştir. Soruyu sorma işinin Ümrnü Seleme'ye
isnad edilmesi hakikat, diğer kadına isnad edilmesi mecazdır. Çünkü o kadın
sorunun sorulmasına sebeb olmuştur. Önce o kadın adına Ümmü Seleme (r.anha)'nın
sonra te'kid (vurgulamak) için kadının kendisinin tekrar sormuş olmaları da
muhtemeldir. Ancak bu rivayette diğer rivayetten fazla olarak "Başına her
su döktüğünde örgülerini sık" ilavesi vardır. Bu da saçların dibine suyun
nüfuz etmesini sağlamak için olsa gerektir.